Yaban asması, ak asma (klematis montana)

 

Bahçıvan hanımın “kuytu köşem” dediği bankın önündeki sütundan yardım alarak balkon demirlerine ulaşmam zor olmadı. IMG_4387 Çabucak uzayıp kol atan mizacım sayesinde balkon demirlerini kısa sürede yeşil çite dönüştürdüm. IMG_6325IMG_6327IMG_5077 Uzamayı, tırmanmayı, sarılmayı seviyorum. Karedeniz halk deyişinde birine içten sarılmak, özellikle de sevgiliye sarılmak “yaban asması gibi”  biçiminde aktarılırmış:

                               “Uyun horona uyun

                               Tavan tahtası gibi

                               Sarılayım boynuna

                                     Yaban asması gibi”(1)

                               Serin, nemli, gölgeli alanlar yetiştiğim yerlerin ortak özelliğidir. Karadeniz bölgesinde doğal olarak yetişen akrabalarım vardır. Boyum on beş metreyi zorlayabilir. IMG_5110Burada gördüğünüz balkon doğrudan güneş alıyor ve bu benim yetişme ortamımla örtüşmüyor; ama Bahçıvan hanım güneşten en çok zarar gören organım olan köklerimi kiremit parçaları, bitki dal ve yapraklarından oluşan bir yığınla koruma altına alıp düzenli suladığı için yerimin özelliklerini kaldırabildim. IMG_4736 Ben de ona, onun çok sevdiği bordo yeni sürgün dallarım, yeşil-bronz yapraklarım, iki aya yakın çiçek açma sürem; ama illa da çok sevdiği çiçeğimle kafasındaki görüntüyü oluşturmasına yardım ediyorum.IMG_6320 IMG_6324Çiçeğimin tomurcuk dönemindeki erguvan, açıldığı zamanki pembe, geçmeye yakın dönemdeki pudra tonlarındaki renk döngüsüne; hele hele  hafif kokuma bayılıyor.IMG_3672IMG_3842IMG_3830IMG_4773

Sarmaşık, balkon sözcükleri aşkı ve âşıkları çağrıştırsa da, uyarıyorum, âşık taşıyacak dayanıklılıkta değil dallarım!

 

1-Karadeniz halk türküsünden

2 thoughts on “Yaban asması, ak asma (klematis montana)

  1. Canımıniçi ben seni gördüm çok dekoratifsin ,balkona neşe vermişsin amma bahçıvanhanımın bakımı sayesinde böyle enine boyuna ferah yaşıyorsun değil mi ?

    Beğen

Yorumlar kapatıldı.