Yasemin

IMG_5815IMG_5450IMG_6911IMG_5425IMG_6115

Sular kararmaya, etraf serinlemeye başladığında, kokum beyaz yıldız giysisini çıkarıp tırmanmaya başlar, evin yaz dolayısıyla açık tüm pencerelerine. Lambayı eskiciye sattığım için ortalık karanlık, bir türlü bulamam Alaaddin’i. Girdiğim odaya defalarca girer, merdivenleri kezlerce iner, çıkarım tüm gece. O kadar yorulurum ki güneş doğduğunda yorgunluktan uyuyakalırım.

Ben yasemin, adı bir masal kahramanı ile aynı olan çiçek. Adım Farsça “ yasemen” iken Türkçede “yasemin” olmuş. Batı dillerine de ( Latince >jasmium, İngilizce >jasmine, Fransızca >jasmin ) geçmiş ismim.(1)

Bahçıvan hanım ilkokul öğretmeninden bu masalı ilk kez dinlediğinde çocuk yüzünün aldığı hal için “on tane yüz ifadesi seçeneğim olsaydı, bir tanesini kesinlikle Yasemin’in tılsımını bilmediği lambayı eskiciye sattığını duyduğum “an”a ayırırdım” diyor.

Çiçeklenmem henüz bitti, artık uzamak zamanı! Uzamak dedim de ön kapı önündeki kardeşimin boyu şu durumda on iki metre; ama bununla yetineceğini sanmıyorsunuz değil mi?IMG_6012IMG_6019

Bir dalı da sundurmanın üzerinde büyümeye devam ediyor. Güneş, su, geçirgen toprak bana yetiyor. Kış boyunca da yapraklarım yeşildir.IMG_5864

O dondurucu soğuklarda buz tutmuş dalımı hatırlar mısınız? İşte o dal, benim arka taraftaki pencere sövesine sardırılan dalımdı. Kar, soğuk bana bir şey yapamaz; sadece görüntümü güzelleştirir.img_1980IMG_5733 - KopyaIMG_5743

“Tek sorun yaratan çoğalma biçimin” diyor Bahçıvan hanım; çünkü ben dal çeliği alıp dikilen veya suya konulup saçak atması beklenen bitkiler gibi çoğalmıyorum. Dalım 15-20 cm derinlikte toprağa gömülüyor. 3-4 ay sonra dalımın toprakla örtüldüğü yerde kök oluşturuyorum.

“Kız kardeşim” dediğim diğer yaseminlerden sarısı ile tanışmıştınız. Kokuları, yaprakları, çiçekleri farklı iki kız kardeşim daha var bu küçük bahçede; yeri gelince Bahçıvan hanım onları sizinle tanıştırır.

Az kalsın unutuyordum! “Kumrular” yazısında benden bahsedilmişti. Kumrular yuvalarını benim dallarımla örülü kombi dolabının üstüne yapmışlardı. Her sene iki kez kuluçkaya yatarken, bu sene kuluçkaya yatma sayısı üçe çıktı.IMG_5874

Üçüncü kuluçka yavruları yine iki tane. İki, bilemedin, üç gün sonra yuvadan uçacak “yaseminli yuvanın yavru kumruları.”IMG_6894

 

1-Okyanus Ansiklopedik sözlük, Pars Tuğlacı, İletişim Yayınları, İstanbul, 1985, 8. baskı

2 thoughts on “Yasemin

  1. Yaseminciğim, sen benim çocukluk hatıramsın ,seni çok severim olduğun heryer güzel, mis gibisin kelimenin tam karşılığı.

    Beğen

Yorumlar kapatıldı.