Veronika çalısı (hebe)

                               “Hebe, Yunanca gençlik demektir. Zeus ile Hera’nın bu adı taşıyan kızı, Olimpos’ta eli işe yatkın bir çeşit ev kızıdır. Asıl görevi tanrılara içki sunmaktır.” (1)

                                 Bir sözlük adını aldığım genç kızı böyle tanımlıyormuş. “ ‘Eli her işe yatkın’ nitelemesi tam da seni özetliyor; çünkü sen zor şatlara dayanıklı, fazla boylanmayan, dertsiz, her dem yeşil, mor rengin nefis bir tonunda çiçekli; üstelik çiçekleri kokulu bir kızsın” diyor Bahçıvan hanım.IMG_1054IMG_2813IMG_2818

                               Bahçe oluşturulduğundan beri beraberiz Bahçıvan hanımla. Onu hiç hayal kırıklığına uğratmadım; ama şaşırttım. İlk şaşırmasını dalımı nereye diktiyse orada kök salıp yaşamaya devam ettiğimde yaşatmıştım ona. Fazla büyümüş ya da birbirini çaprazlamış dallarımı budayıp küçük küçük kırpıp malç olarak bitki diplerine serpiştirdiğinde, o küçük parçaların bile, bulundukları yere kök saldıklarını gördüğünde “ iki” dedim kendi kendime. Bu yıl ise çiçeklerim ve kokumla şaşırttım onu; çünkü beni diğer yıllarda bu denli bol çiçekli görmemişti.IMG_2843IMG_2797

                               “Her şaşırmada, bahçıvanların bilgileri biraz daha artar, elleri daha cesur davranır. Artık daha deneyimli, daha bilgilidirler. Ve bir bahçıvanda en fazla olması gereken şey de bilgidir yani daha fazla şaşırmadır.” (Bahçıvan hanımdan inciler…)IMG_2840

                               Ovalimsi yapraklarım ve dallarımın kararlı duruşları ile tek başına olduğu gibi diğer bitkilerle yaprak kompozisyonlarında da çok güzel tablolar oluşturabilirim. Kanaatkârlığım ve hoşgörümle saksılarda yetiştirilip balkon, teras bahçeciliği için lavantalar ve bambulara alternatif olabilirim. Gölgeli alanlarda yaşantımı sürdürebilirim ama çiçek performasım  düşük olur.(Bahçıvan hanımı bu yıl bu özelliğimle şaşırttım, unutmayın!)IMG_2620IMG_2615IMG_2871IMG_2960

                               Diğer adım olan veronika, yabancı dillerde kadın adı olarak kullanılıyor ve bu adımı “hebe”den daha ahenkli bulduğu için benden bahsederken hep onu tercih ediyor Bahçıvan hanım. Bu arada  2003 yapımı, başrolünü Cate Blanchett’ in oynadığı  “ Veronica Guerin”  adlı filmi,   seyretme önerisinde de bulunuyor.

 

                1-“Mitoloji Sözlüğü”,Azra Erhat, Remzi Kitabevi , İstanbul, 1989 (4. Baskı)

